ΜΕΓΑ αφιέρωμα & ανακατασκευή τηλεοπτικού στούντιο από το Ελληνικό Μουσείο Τηλεοπτικής Ιστορίας.
© Copyright - Οπτικοακουστικό Κέντρο Πολιτισμού
Έρευνα: Βασίλης Μιστριώτης, διευθυντής Οπτικοακουστικού Κέντρου Πολιτισμού
Η ίδρυση του SBC TV
Ο τηλεοπτικός σταθμός SBC (Social Business Channel ) ξεκίνησε τη λειτουργία του στην Αττική τον Δεκέμβριο του 2005, μεταδίδοντας πλήθος εκπομπών για το χρηματιστήριο, την οικονομία και την κίνηση στην Ελληνική και τη διεθνή αγορά.
Ιδιοκτήτης του σταθμού ήταν ο Ηλίας Κοπανίτσας (φωτο δεξιά), ο οποίος αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους δωρητές του Ελληνικού Μουσείου Τηλεοπτικής Ιστορίας, παρέχοντας ιστορικό τεχνολογικό εξοπλισμό της εποχής.
Ο σταθμός συνεργαζόταν με διεθνή οικονομικά τηλεοπτικά δίκτυα, όπως το Bloomberg και το Russia Today, ενώ προβαλλόταν σε όλες τις οθόνες του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Διατηρούσε 80 εργαζόμενους ενώ είχε πιστοποιηθεί σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο της ISO 9001:2000.
Οι εγκαταστάσεις και η εμβέλεια του SBC TV. Μια πολυτάραχη ιστορία.
Οι εγκαταστάσεις του SBC στο Νέο Ηράκλειο Αττικής ήταν εφάμιλλες μεγάλων τηλεοπτικών σταθμών της εποχής. Χαρακτηριστική είναι η φωτογραφία του control room του SBC TV (αν και χαμηλής ανάλυσης), όπου ο τεχνικός διευτυντής του σταθμού Χρήστος Βογιατζής παρουσιάζει τον εξοπλισμό του καναλιού.
Το SBC εξέπεμπε επίγεια από το 2005 μέχρι το 2018 συνάπτοντας συνεργασίες με πολλά περιφερειακά κανάλια της Αττικής, όπως με τα Local TV (νυν Nickelodeon Greece), Channel 9 (νυν One Channel), Κανάλι 10 (αργότερα Sunny Channel νυν Alert TV), RTP Κέντρο Κορίνθου και το TV Θεσσαλονίκη.
Μια πολυτάραχη ιστορία.
.
Το 2005 ο σταθμός ξεκίνησε τη λειτουργία του από τον Υμηττό στην συχνότητα 22 UHF που κατείχε έως το 2003 το κανάλι TEMPO TV, στο οποίο ο Ηλίας Κοπανίτσα συμμετείχε ως μέτοχος και διευθυντής.
Στη συνέχεια εξέπεμπε από δύο κέντρα εκπομπής της Αττικής, την Πάρνηθα (49 UHF) και τον Υμηττό (35 UHF) από όπου μεταδιδόταν το Local TV και παράλληλα από την παλιά συχνότητα του Tempo (22 UHF).
Στις 15 Ιουνίου 2010, η εκπομπή του SBC πραγματοποιείται μόνο διαδικτυακά έπειτα από απόφαση της ΕΕΤΤ να διακόψει την τηλεοπτική του μετάδοση από τον Υμηττό. Η διακοπή του σταθμού έφερε θύελλα αντιδράσεων από τηλεθεατές και επενδυτές, οδηγώντας μάλιστα στην ανεργία 80 εργαζομένους.
Στις αρχές Ιουλίου του ίδιου έτους, μετά την επικείμενη διακοπή τουSBC από το Local TV ο δεύτερος σταθμός άλλαξε ιδιοκτησία και τη Δευτέρα 12 Ιουλίου επανήλθε στις παλιές του συχνότητες (35 και 49 UHF) και στο παλιό του όνομα, αναμεταδίδοντας τα προγράμματα του Nickelodeon.
Στις 31 Ιουλίου 2010, πρώην στελέχη του σταθμού προχώρησαν σε συζητήσεις με το Channel 9 προκειμένου το SBC να εκπέμψει προσωρινά μέσω του δεύτερου καλύπτοντας το 30% του τηλεοπτικού χρόνου ενώ στις 3 Σεπτεμβρίου το Local TV μετατράπηκε στο σημερινό ελληνικό franchise του Nickelodeon. Εν τέλει, το Channel 9 αποφάσισε να εκπέμπει αντ' αυτού, πρόγραμμα με πρωτότυπες οικονομικές εκπομπές, τελούμενες από τα αναφερόμενα στελέχη και με επικεφαλής τον Παναγιώτη Μπουσμπουρέλη, ο οποίος είχε επίσης αποχωρήσει από τον σταθμό.
Στις 14 Ιανουαρίου 2013, η εταιρία "Ραδιοτηλεοπτικές Εκμεταλλεύσεις Jeronimo Groovy A.E".που κατέχει το περιφερειακό κανάλι Sunny Channel (αργότερα Alert TV), είχε υπογράψει σύμβαση με την SBC Α.Ε.για την εμπορική διαχείριση και εκμετάλλευση του καναλιού, με το ΕΣΡ να ζητάει διευκρινήσεις. Ωστόσο, μετά από δύο εβδομάδες στις 2 Φεβρουαρίου 2013, το SBC ξεκίνησε να εκπέμπει εκ νέου από τη συχνότητα του συγκεκριμένου καναλιού.
Από το Μάρτιο του 2013 έως και τον Ιούλιο του 2014 αναμεταδίδόταν μέρος του προγράμματος του SBC στην Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία από το τοπικό κανάλι TV Θεσσαλονίκη το οποίο είχε διακόψει την λειτουργία του.
Την 1η Αυγούστου 2014, το SBC άρχισε να εκπέμπει μόνο ψηφιακά μέσω της επίγειας πλατφόρμας της Digea από 13 κέντρα εκπομπής στην Αττική και την Εύβοια, ενώ έναν χρόνο αργότερα, η Digea διέκοψε οριστικά την μετάδοση του SBC με αποτέλεσμα να επανέλθει το Sunny Channel.
Στις 8 Μαρτίου 2018 το ΕΣΡ δεν αναγνώρισε το δικαίωμα νόμιμης λειτουργίας του SBC δίνοντας εντολή στην Digea να διακόψει την επίγεια μετάδοση του, κάτι που έγινε το βράδυ της 20ής Ιουνίου. Ωστόσο ο σταθμός μεταδιδόταν διαδικτυακά και δορυφορικά μέσω της COSMOTE TV (θέση 654) όπου ήταν διαθέσιμο από τις 14 Δεκεμβρίου 2012 έως τις 25 Νοεμβρίου 2018 ενώ νωρίτερα από τις 8 Οκτωβρίου 2018 μέχρι τα τέλη του 2022, το SBC αναμεταδιδόταν επίγεια από την συχνότητα του Attica TV σαν ένθετο πρόγραμμα το οποίο κανάλι επανήλθε στην πλατφόρμα από τις 13 Ιανουαρίου 2023 εκπέμποντας μια θέση πιο πάνω σε σχέση με παλαιότερα (653).
Το Πρόγραμμα του SBC TV
Το SBC μετέδιδε πολλές εκπομπές, κυρίως οικονομικού ενδιαφέροντος. Είχε διακριθεί από τον πρόεδρο του Χρηματιστηρίου των Αθηνών Σπύρο Καπράλο κατά τη διάρκεια της πρώτης συνεδρίασης του ΧΑ του 2007. Επίσης, είχε πραγματοποιήσει συνεντεύξεις, που απασχόλησαν τα ΜΜΕ, όπως του διοικητή τηςΤτΕ Γεωργίου Προβόπουλου, του επικεφαλής του ομίλου ASPIS (ΑΣΠΙΣ) Παύλου Ψωμιάδη, του πρώην υπουργού Οικονομίας Γιώργου Παπακωνσταντίνου, του Διευθύνοντος Συμβούλου της Hellas Sat Χριστόδουλου Πρωτοπαπά, του Δόκτωρ Ν. Καποσίτα κτλ.
Εκπομπές
Δεκάδες δημοσιογράφοι πέρασαν από SBC. Η Σοφία Μύτιλη ήταν μία από αυτές που παρέμεινε στον σταθμό έως και το τέλος του με την εκπομπή“Υπάρχει Λύση”. Μια άλλη παραγωγή που μεταδιδόταν από τον σταθμό ήταν ηεκπομπή“Δρόμοι Ανάπτυξης” με τον Αθανάσιο Παπανδρόπουλο το 2012.
Την ίδια εποχή (2012) παρουσιαζόταν και η εκπομπή“Φορολογική Ανάλυση” με τον Γιώργο Κορομηλά. Ο Κώστας Μαρδάς επίσης συνεργάστηκε μετο κανάλι, κυρίως τα τελευταία χρόνια που ο σταθμός μεταδιδόταν μόνο διαδικτυακά και ως ένθετο στο Attica Tv.
Διασωθέντα βίντεο
Έχουν διασωθεί πολλά βίντεο από τον σταθμό, μέρος των οποίων σας παραθέτουμε. Μπορείτε να δείτε πολλά ακόμα διασωθέντα βίντεο ΕΔΩ
“Φορολογική Ανάλυση” με τον Γιώργο Κορομηλά το 2012
“ΔρόμοιΑνάπτυξης” με τον Αθανάσιο Παπανδρόπουλο το 2012.
Μια ακόμα τηλεοπτική παραγωγή που είχε το SBC, ήταν η εκπομπή με τίτλο TOURISM TODAY, με τον Χάρη Ντιγριντάκη.Έχει διασωθεί μια εκπομπή από το 2013.
TOURISM TODAY, με τον Χάρη Ντιγριντάκη.
Το τέλος του SBC TV
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ(26/05/2015)
Όπως αναφέραμε, στις 8 Μαρτίου 2018 το ΕΣΡ δεν αναγνώρισε το δικαίωμα νόμιμης λειτουργίας του SBC δίνοντας εντολή στην Digea να διακόψει την επίγεια μετάδοση του, κάτι που έγινε το βράδυ της 20ής Ιουνίου. Ωστόσο ο σταθμός μεταδιδόταν διαδικτυακά και δορυφορικά μέσω της COSMOTE TV έως τις 25 Νοεμβρίου 2018 ενώ μέχρι τα τέλη του 2022, το SBC αναμεταδιδόταν επίγεια από την συχνότητα του Attica TV σαν ένθετο πρόγραμμα.
Το SBC μετά και από την διακοπή συνεργασίας του με το Attica TV στα τέλη του 2022, συνέχισε να μεταδίδεται μόνο μέσω διαδικτύου για μικρό χρονικό διάστημα μέσω της ιστοσελίδας του
sbctv.gr και εν τέλει διέκοψε τη λειτουργία του. Σήμερα (03/07/2023) εξακολουθεί να λειτουργεί η ιστοσελίδα του σταθμού ως ενημερωτική αλλά χωρίς τηλεοπτικές παραγωγές.
Τον Δεκέμβριο του 2023 ο διευτυντής του Ελληνικού Μουσείου Τηλεοπτικής Ιστορίας Βασίλης Μιστριώτης, μαζί με τον τεχνικό διευθυντή του μουσείου Αντώνη Σταμούλη, επισκέφτηκαν τις εγκαταστάσεις του SBC στο Νέο Ηράκλειο λίγο πριν αποξηλωθεί, με αφορμή την μεγάλη συμβολή του Ηλία Κοπανίτσα, ιδιοκτήτη του σταθμού, στο Ελληνικό Μουσείο Τηλεοπτικής Ιστορίας.
Demonstration of Vintage Control Room
Το Ελληνικό Μουσείο Τηλεοπτικής Ιστορίας ανακατασκεύασε το 2023 μέρος των τηλεοπτικών στούντιο του SBC TV.
Ιστορικό
Τον Αύγουστο του 2023 το Ελληνικό Μουσείο Τηλεοπτικής Ιστορίας, στο πλαίσιο των ανακατασκευών ιστορικών μηχανημάτων και τηλεοπτικών studio's, ολοκλήρωσε ένα θεματικό control room βασισμένο σε εξοπλισμό που προήλθε από τον τηλεοπτικό σταθμό SBC, αλλά και άλλων όπως του Europe One Θεσσαλονίκης, Jeronimo Groovy Αθηνών, καθώς και συστημάτων που προϋπήρχαν στο μουσείο.
Με βάση ένα αυθεντικό τηλεοπτικό έπιπλο της δεκαετίας του 1990 από το SBC, ξεκίνησε η ανακατασκευή. Επιλέξαμε το έπιπλο να μην ανακατασκευαστεί, αλλά να παραμείνει με τη φθορά του χρόνου δίνοντας την αίσθηση-πληροφορία στον θεατή της χρονικής διάρκειας που είχε το συγκεκριμένο κέλυφος, αλλά και της επανάχρησης του 25 χρόνια μετά.
Αντίθετα, τα μηχανήματα που τοποθετήσαμε ανακατασκευάστηκαν με στόχο την καλή τους λειτουργία θέτοντας το συγκεκριμένο control room πλήρως λειτουργικό. Άλλωστε αποτελεί πρόκριμα για το Ελληνικό Μουσείο Τηλεοπτικής Ιστορίας, σε σχέση με άλλα ανάλογα τεχνολογικά μουσεία, το γεγονός ότι τα αντικείμενα δεν αποτελούν μόνο εκθέματα, αλλά ιστορικά ολοκληρωμένα συστήματα ("αλυσίδες") που μπορούν να πραγματοποιήσουν τηλεοπτικές παραγωγές.
Η ανακατασκευή και η λειτουργία του Control Room
Το συγκεκριμένο control room, αποτελείται από 2 αυτόνομα μέρη, τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν αυτοτελώς ή και μαζί. Η συγκεκριμένη λογική έγκειται στο γεγονός ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί διέθεταν ξεχωριστούς χώρους για συγκεκριμένες τεχνικές διαδικασίες, αντίθετα σε ένα μουσείο ο θεατής πρέπει να αντιληφθεί άμεσα, με μια εικόνα, τη φιλοσοφία λειτουργίας του εκάστοτε εκθέματος. Για τον λόγο αυτό υιοθετούμε τον εκθεσιακό όρο "Demonstration" δηλαδή της αναπαράστασης.
Στο πρώτο μέρος (αριστερά) τοποθετείται η παραγωγή και η ροή προγράμματος και στο δεύτερο μέρος (δεξιά) ένα πλήρως οργανωμένο μοντάζ, beta linear suite.
Παραγωγή - Ροή
Η παραγωγή είναι αναλογική PAL, βασισμένη σε broadcast εξοπλισμό από την Panasonic, ιστορικά τεκμηριωμένο όσον αφορά τις χρονολογικές αποστάσεις των μηχανημάτων που η ίδια η εταιρία πρότεινε την δεκαετία του 1990. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τις περασμένες δεκαετίες τα μηχανήματα παρέμεναν στην παραγωγή ακόμη και μια δεκαετία, παρά το γεγονός ότι παρήγαγαν και νέα μοντέλα.
Η παραγωγή αποτελείται από έναν τηλεοπτικό μίκτη Panasonic WJ-5500 Special Effects Generator, ο οποίος αποτελεί και την "καρδιά" της τηλεοπτικής αλυσίδας. Σε αυτόν συνδέονται οι 3 κάμερες Panasonic
WV-F500 μαζί με τα στουντιακά τους View Finder, zoom & focus control. Η σύνδεση τους πραγματοποιείται μέσω των CCU (Camera Control Unit) Panasonic WV-RC550 και των καλωδίων (Multicable 26 pin) επίσης της Panasonic. Με τον τρόπο αυτό, όλες οι λειτουργίες όπως η ενδοεπικοινωνία, τα tally και οι ρυθμίσεις των καμερών, πραγματοποιούνται με ένα μόνο καλώδιο.
Το setup ολοκληρώνουν επίσης Panasonic monitor όπου πραγματοιποιείται ο τελικός ελέγχος και πιστοποίησης εικόνας. Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε, ότι η πιστοποίηση εικόνας μέσω των CCU σε "πραγματική" τηλεοπτική παραγωγή, απαιτεί μια ξεχωριστή θέση εργασίας, χωρίς όμως να αποκλείεται και η συνύπαρξη τους.
Δεξιά της παραγωγής, τοποθετείται το τμήμα γραφικών και ο μίκτης ήχου. Όσον αφορά τα γραφικά, έχει επιλεχθεί το logo generator SAV LGA 200P + LGA100 SOFTWARE w IBM PC.
Ο μίκτης ήχου Panasonic AU-MX50 αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση, μιας και δεν υπάρχει απολύτως καμία πληροφορία ή τεχνικό εγχειρίδιο. Παρόλα αυτά τοποθετείται χρονολογικά στη δεκαετία του 1990 με δεδομένο ότι έχει σχέση με την μίξη εικόνας της Panasonic ΜΧ50.
Η ροή προγράμματος τοποθετείται αριστερά στο control room, δίπλα από την παραγωγή. Τη δεκαετία του 1990 στην Ελλάδα άρχισαν να χρησιμοποιούνται - αν και σε περιορισμένη κλίμακα - τα automation playout system αντικαθιστώντας σταδιακά τη χειροκίνητη ροή προγράμματος, όπου οι χειριστές 24/7 άλλαζαν τις κασέτες στα βίντεο. Ο πρώτος τηλεοπτικός σταθμός που το χρησιμοποίησε ήταν ο Rage TV Μυτιλήνης.
Το 1998 μια ελληνική εταιρία από την Μυτιλήνη σχεδίασε και παρήγαγε το software Jazler tv playout system, έχοντας αρχικά δημιουργήσει ένα από τα πιο επιτυχημένα ραδιοφωνικά προγράμματα αυτοματισμού στον κόσμο, το Jazler Radio.Ο δημιουργός τους, Χρήστος Βαλασέλλης, προσέφερε στο Ελληνικό Μουσείο Τηλεοπτικής Ιστορίας την πρώτη version του Jazler Tv η οποία και τοποθετήθηκε στο συγκεκριμένο setup. Αν και στην δεκαετία του 1990-2000 ελάχιστοι ελληνικοί τηλεοπτικοί σταθμοί είχαν automation playout system, προκρίθηκε η εγκατάσταση του στο control room μιας και ιστορικά - χρονολογικά είναι τεκμηριωμένο.
Η αναπαράσταση της ροής προγράμματος ακολουθεί πιστά την broadcast φιλοσοφία της εποχής και μαζί με το Jazler τοποθετείται και ένα Panasonic SVHS για λόγους ασφάλειας στην περίπτωση που το PC αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα κατά τη διάρκεια της εκπομπής. Στην ίδια rack υπάρχει και ένα switcher (επιλογέας πηγής βίντεο) ώστε να διαχωρίζονται οι πηγές εικόνας και ήχου της ζωντανής παραγωγής και της ροής προγράμματος. Ως επιπλέον επιλογή, το SVHS τροφοδοτεί εκτός από τη ροή και την μίξη εικόνας για προβολή τηλεοπτικών spot ή τίτλων εκπομπής σε ενδεχόμενη βιντεοσκόπηση.
Control & Ροή προγράμματος. Ο λογότυπος του τηλεοπτικού σταθμού SBCTV, βρέθηκε πεταμένος στο δάπεδο του καναλιού και τον τοποθετήσαμε στο ανακατασκευασμένο στούντιο. (φωτογραφίες 2023)
Jazler tv playout - Πρώτη έκδοση, δωρεά Χ. Βαλασέλλη
Μοντάζ - Beta linear editing
Όπως προαναφέραμε,το συγκεκριμένο vintage control room αποτελείται από δύο αυτόνομα μέρη, τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν αυτοτελώς ή και μαζί.
Στο δεύτερο μέρος του control room (δεξιά) οριοθετείται το μοντάζ που αποτελείται από δύο beta βίντεο Sony TTV 3565p και Sony TTV3575P μαζί με το Sony PVE-500 Editing Control Unit. Το editing setup ολοκληρώνουν δύο εταλονάζ χρώματος Signal Mng & Process Procamp/Framestore Sony BVR-58, δύο
Sony BVR-50 remote Control TBC Synchronizer, καθώς και μίξη ήχου.
Λόγο της ύπαρξης του αυτοματισμού ροής, αποφασίστηκε να τοποθετηθεί στο μοντάζ και ένα non linear editing pc με κάρτα matrox που αναλαμβάνει την ψηφιοποίηση των beta κασετών ώστε να τροφοδοτείται το playout system με ψηφιοποιμένα βίντεο.
Το μοντάζ ολοκληρώνεται με ένα μηχάνημα σχεδιασμένο και συνερμολογημένο από έναν έλληνα. Πρόκειται για την γεννήτρια χαρακτήρων "Relec videowriter 820 character generator" την οποία δημιούργησε ο Μιχάλης Ρίζος.
.
Το συγκεκριμένο μηχάνημα προέρχεται από την ερτ3 και βρέθηκε στα σκουπίδια ώντας χαρακτηρισμένο ως σκραπ. Ενδιαφέρον αποτελεί το γεγονός, ότι ενώ ήταν κατεστραμένο, όχι μόνο ανακατασκευάστηκε αλλά διασώθηαν και πολλοί τίτλοι ειδήσεων, scroll κτλ.
Σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον δημιουργό του "Relec videowriter 820" κύριο Μιχάλη Ρίζο, μας ανέφερε ότι την εποχή που σχεδίασε και έφτιαξε το συγκεκριμένο μηχάνημα, υπήρχε μεγάλη ζήτηση από εταιρίες παραγωγής ελληνικών βιντεοταινιών που απατούσαν τίτλους αρχής και τέλους.
Η γεννήτρια γραφικών Relec videowriter 820 character generator, σχεδιασμένη από τον Έλληνα Τεχνικό Μιχάλη Ρίζο.
© Copyright - Οπτικοακουστικό Κέντρο Πολιτισμού
Έρευνα: Βασίλης Μιστριώτης, διευθυντής Οπτικοακουστικού Κέντρου Πολιτισμού